Μπορείτε να στέλνετε ειδήσεις και Δελτία Τύπου στο email μας.
Αν θέλετε να επικοινωνήσετε μαζί μας ή να στείλετε Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ...pharmamarketingexpertsblog@gmail.com


Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Συνεχίζεται η συρρίκνωση της φαρμακευτικής αγοράς



Σύμφωνα με την εταιρεία IMS Health, μέχρι και το τρίτο τρίμηνο του 2014 η συνολική αγορά για τα φάρμακα στο ελληνικό φαρμακείο συρρικνώθηκε από την αρχή της χρονιάς κατά 6,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο οκτάμηνο της περασμένης χρονιάς σε αξίες χονδρικής, ενώ σε όγκο (συσκευασίες) κατά 1,2%.

Σε ετήσια κυλιόμενη βάση (από το Σεπτέμβριο του 2013 μέχρι και τον Αύγουστο φέτος) η συνολική αγορά μειώθηκε κατά 3,3% που σε συνδυασμό με τη αύξηση του όγκου για το τρέχον έτος (3,1%), αποδεικνύει πως η πτώση στους τζίρους των επιχειρήσεων φαρμάκου προέρχεται κυρίως από τις συνεχιζόμενες μειώσεις τιμών.

Αν από τις μετρήσεις εξαιρεθούν τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους για σπάνιες και σοβαρές παθήσεις, τα οποία από το 2012 μέχρι και φέτος το καλοκαίρι διανέμονταν απευθείας από το κράτος μέσω των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, τότε όπως δείχνουν οι μετρήσεις η πτώση σε αξίες σε επίπεδο κυλιόμενου έτους (Σεπ. 2013 με Αυγ. 2014) περιορίζεται στο 2,9% και αθροιστικά από το 2010 στο 33,8%.

Υπολογίζεται μάλιστα ότι αθροιστικά από το 2010, όταν ήδη είχε ξεκινήσει η περιστολή της φαρμακευτικής δαπάνης, η αγορά του φαρμάκου έχει απολέσει περίπου το 38,4% σε αξίες χονδρικής και περίπου 11,5% σε όγκο. Όσον αφορά τη διείσδυση των γενοσήμων σε ετήσια κυλιόμενη βάση, αυτή σύμφωνα με την IMS Health ανέρχεται σε 16% σε αξίες και 15% σε όγκο και δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη μεταβολή σε σχέση με τα περασμένα έτη.

Net earnings of 15 global pharma giants dips by 11% in first 9 months of 2014




The 15 leading international pharmaceutical companies suffered a major setback during the first nine months period ended September 2014 as the pharmaceutical & vaccines sales of companies like GlaxoSmithKline, Pfizer, Sanofi, Eli Lilly and Merck & Co declined significantly. The aggregate net earnings of 15 companies went down by 10.8 per cent to $68.1 billion from $76.4 billion in the corresponding period of last year. Slower growth in R&D outcome, expiration of patent, competition from generics, adverse foreign exchange rates and government policies impacted overall profit growth.

The total revenue of 15 companies, including pharmaceuticals, vaccines, consumer health, diagnostic, animal health and others declined by 1.3 per cent to $375 billion from $380 billion. Their pharmaceutical & vaccines sales declined by 1.8 per cent to $289 billion in the first nine months of 2014 from $294 billion in the similar period of last year. Sales of vaccines improved slightly to $10.8 billion from $10.7 billion.

"Knowledge Management" in the pharmaceutical industry




There are varying definitions of knowledge management and they are explained fully in Goodman and Riddell’s book. Briefly, knowledge management comprises the principles and processes to aid the sharing and leveraging of data to meet business objectives. Successful knowledge management programmes can save time, resources and money. As a data-driven business, knowledge management has always been important for the pharmaceutical industry. This is particularly true today as the pharmaceutical development model evolves. As companies merge or fragment, and as a mobile workforce moves around the industry, maintenance and management of company knowledge bases is critical.
This book examines how knowledge management can enhance research and development and manufacturing activities in the pharmaceutical industry. Goodman and Riddell have extensive experience in supporting pharmaceutical development through information management and bring their expertise to the text. Applying some of the principles of knowledge management to their own book, the authors not only impart their combined knowledge but collect and document the experiences of many interviewees with relevant industry backgrounds. The book is not a “how to” guide because, for a topic as complex as knowledge management, one size does not fit all. However, it does give a clear overview of the theory of knowledge management and provides the reader with the key elements needed to create a culture that supports it.