Μπορείτε να στέλνετε ειδήσεις και Δελτία Τύπου στο email μας.
Αν θέλετε να επικοινωνήσετε μαζί μας ή να στείλετε Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ...pharmamarketingexpertsblog@gmail.com


Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Drugmakers Including Bayer AG , AstraZeneca PLC and Johnson & Johnson, Pool R&D in $265 Million EU Project



Seven European drugmakers are to pool their research efforts with academic scientists and smaller companies in a new 196 million euros ($265 million) project designed to find tomorrow's medicines.


The project, backed by the European Union, is the latest example of the drugs industry exploring ways to share early-stage research, effectively taking lessons from the kind of open innovation that gave the world Linux software.


As part of the European Lead Factory scheme, pharmaceutical companies will contribute at least 300,000 chemical compounds from their in-house collections and a further 200,000 will be developed jointly by academia and small firms.


The idea is to use crowdsourcing to generate novel ideas for tackling certain diseases, which can then be tested by screening compounds using shared pharmaceutical industry know-how.

"It's a big change for companies because their compound libraries have usually been kept very secret," said Ton Rijnders, scientific director of Dutch non-profit group TI Pharma, who is helping to run the project.


"They are doing this because it is cheaper than building ever larger libraries on their own - and partnering with academics gives them access to innovative ideas."


The seven drugmakers involved in the scheme are Bayer , AstraZeneca, Sanofi, Lundbeck , Merck KGaA, UCB and Janssen, the European arm of Johnson & Johnson. Academic partners include universities in Germany, Britain, the Netherlands and Denmark.
 

The programme is supported by the EU-led Innovative Medicines Initiative (IMI), which supports early-stage collaborative research in conjunction with academia.


The IMI was set up five years ago in a bid to re-establish Europe as the "pharmacy of the world" and close a growing gap with United States and Asia on drug research. For academic researchers, the scheme will offer unprecedented access to industry chemical collections. Industry, meanwhile, should benefit from having independent scientists taking a fresh look at their assets.
 

Drugmakers often have scores of compounds sitting in warehouses or freezers with no apparent use, following initially promising tests that led nowhere. But there are many examples of drugs originally meant for one disease being repurposed for another. One high-profile case is AZT, originally an unsuccessful cancer drug that became the first effective treatment for HIV, the virus that causes AIDS.
 

The U.S. National Institutes of Health last May launched a similar pilot project to test experimental drugs provided by manufacturers and several other public-private drug research partnerships are at various stages of development.

Special offer


ICAP: Μείωση 39% στην αγορά ιατροτεχνολογικών προϊόντων την περίοδο 2010-2012



Σημαντική μείωση παρουσίασε την τελευταία τριετία η εγχώρια αγορά ιατροτεχνολογικών προϊόντων, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση των ζημιών. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα κλαδικής μελέτης της ICAP, το πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την χρηματοοικονομική εικόνα του κλάδου το 2011. 

Ο κλάδος των ιατροτεχνολογικών προϊόντων καλύπτει μια ευρύτατη γκάμα ειδών και περιλαμβάνει από προϊόντα μιας χρήσης (π.χ. επίδεσμοι, γάζες κλπ.) μέχρι μηχανήματα υψηλής τεχνολογίας (π.χ. μαγνητικοί και αξονικοί τομογράφοι κλπ.). Η συγκεκριμένη αγορά η οποία εμφάνιζε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης μέχρι το 2009, ενώ έντονη υποχώρηση παρατηρείται το διάστημα 2010-2012. Όπως αναφέρεται στην μελέτη, ο κλάδος αποτελείται από μεγάλο αριθμό εισαγωγικών και περιορισμένο αριθμό παραγωγικών επιχειρήσεων. 

Η ζήτηση των εξεταζόμενων προϊόντων προέρχεται κυρίως από τα κρατικά και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα, τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, τα εργαστήρια, τα ιατρεία κλπ. Επίσης, για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων η ζήτηση προέρχεται άμεσα από τους τελικούς χρήστες. Αναφερόμενη στην εξέλιξη και διάρθρωση της αγοράς, η Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, κ. Σταματίνα Παντελαίου, αναφέρει ότι η εγχώρια αγορά ιατροτεχνολογικών προϊόντων παρουσίασε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά την περίοδο 1995-2009, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 12,3%. Ωστόσο την περίοδο 2010-2012 η αγορά κατέγραψε μείωση κατά 39%. Ο δημόσιος τομέας απορροφά διαχρονικά το μεγαλύτερο ποσοστό της εγχώριας αγοράς και σύμφωνα με εκτιμήσεις υπολογίζεται στο 70% τα τελευταία χρόνια, έναντι 30% του ιδιωτικού. 

Αναφορικά με την κατανομή της συνολικής αγοράς ιατροτεχνολογικών προϊόντων, εκτιμάται ότι το μεγαλύτερο μερίδιο καλύπτεται από τις κατηγορίες των “In Vitro” διαγνωστικών αντιδραστηρίων και αναλυτών, του αναλώσιμου υγειονομικού υλικού και των ορθοπεδικών ειδών. Συνολικά οι τρεις αυτές κατηγορίες κάλυψαν το 47% της αγοράς για το 2011 Τα τελευταία έτη οι διάφορες παρεμβάσεις για τη μείωση των δημοσίων δαπανών υγείας (όπως η διενέργεια κεντρικών διαγωνισμών, η δημιουργία του ΕΟΠΥΥ, η λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών, η μείωση των τιμών), επηρέασαν σε σημαντικό την εξέλιξη των πωλήσεων των εταιρειών του κλάδου.

 Επίσης, οι μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών από πλευράς δημοσίου, δημιούργησαν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας σε ορισμένες εταιρείες. Περαιτέρω ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη για τον κλάδο ήταν το πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων στο PSI, καθώς συμπεριλήφθησαν σε αυτό και τα ομόλογα με τα οποία είχαν εξοφληθεί οι εταιρείες του κλάδου για τα χρέη των νοσοκομείων του ΕΣΥ της περιόδου 2007-2009. 

Οι παραπάνω εξελίξεις, έχουν δημιουργήσει ανακατατάξεις και έντονη κινητικότητα στον κλάδο τα τελευταία έτη. Ορισμένες εταιρείες έχουν αναγκαστεί να περιορίσουν σημαντικά τις δραστηριότητές τους, ή και να τεθούν εκτός αγοράς, λόγω των σημαντικών προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετώπισαν. Κάποιες πολυεθνικές εταιρείες επέλεξαν να μην έχουν αυτόνομη παρουσία και αποχώρησαν από την ελληνική αγορά, ενώ ανακατατάξεις παρατηρούνται και σε ότι αφορά τα προϊόντα και τους οίκους που εμπορεύονται κάποιες εταιρείες. Στα πλαίσια της μελέτης πραγματοποιήθηκε επίσης εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. 

Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος εταιρειών. Με βάση τον ομαδοποιημένο ισολογισμό από δείγμα 120 επιχειρήσεων (εισαγωγικών και παραγωγικών) ιατροτεχνολογικών προϊόντων, παρατηρείται ότι το σύνολο του ενεργητικού τους μειώθηκε κατά 20,5% το 2011/10. Τα συνολικά ίδια κεφάλαια των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασαν κατακόρυφη υποχώρηση κατά 41,4%. 

Οι συνολικές πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά 20,1% και τα μικτά κέρδη κατά 20,3%. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των χρηματοοικονομικών δαπανών, είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση αρνητικού λειτουργικού αποτελέσματος το 2011. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την αύξηση των μη λειτουργικών εξόδων οδήγησαν στη δραστική επιδείνωση του ζημιογόνου αποτελέσματος (κατά 200 εκατ.). Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο 49 από τις 120 εταιρείες ήταν κερδοφόρες το 2011.

E-details soar as pharmas slash sales forces



Reps remain the center of the universe when it comes to professional promotion, but new data show that non-personal promotion is gaining ground. 

A Cegedim Strategic Data (CSD) promotion audit with doctors has found spending on outreach to healthcare professionals through digital channels rose 40% worldwide in 2012.
In the US, e-detailing (one-on-one), email and e-meetings (group sessions) accounted for $534 million in promotional spending for the fourth quarter of 2011, and rose to $879 million in Q4 2012—an increase of 65%. 

In Europe, pharmas spent $90 million on those channels in Q4 2012—an increase of 40% over the same period for 2011. At the same time, sales forces were cut 10% in the US and 12% in the top five EU markets. “There are no real surprises with Cegedim's data,” said June Dawson, managing director at Publicis Health Communications Group, Europe, “as the numbers confirm what we see and have been saying for the past five years. We have been talking about sales and marketing transformation for awhile, but now it's very clearly happening.”

“Pharma marketing in Europe is not lagging as it is fundamentally different,” explains Dawson, “In emerging markets there seems to be more of a focus on tactical quick wins with mobile, social and sales force effectiveness. This shift from emerged to emerging is only going to increase, not reduce.”

Larry Mickelberg, Chief Digital Officer at Havas Worldwide, sees nowhere to go but up for digital channels: “There can be no doubt that market forces and customer media behaviors favor, and will continue to favor, a rise in the importance of digital channels for healthcare and pharmaceutical brands.”

These three segments are still a small drop in the bucket--CSD projects total, worldwide promotional spending at $90 billion for 2012. That said, such a rise in one media channel could also signal a rise of digital budgets overall as marketers and pharma companies alike continue to employ a more holistic approach, favoring multiple channels.

“For the past years, there has been significant budgeting for spend in digital channels…this will continue to increase,” said Mickelberg, “but mere discussions of volume of spend will cease to be any real indicator of the health or vibrancy of marketing efforts in this space. Successful efforts will be service-based experiences that are consistent…and that propel audiences across touchpoints and across the health journey.”

E-detailing grew 73.9% from 2011 to 2012. That rise, Mickelberg said, is also seen in his business: “We do see e-detailing continuing to rise due largely to cuts in sales forces in some regions, but even more from the near ubiquitous use of iPad and other tablet platforms by reps worldwide.”

“On the HCP front, we're also seeing the rise of new customer service digital experiences,” Mickelberg said. “There is clearly a great deal of resource and focus on HCP digital experiences. We are just scratching the surface with the first generation of how these platforms will continue to radically change the rep/physician dynamic.”

While the future of e-detailing seems promising, e-mailing may be scrapped for other, more personal, approaches—according to Mickelberg: “In general, I would disagree that e-mailing is growing that sharply, certainly for our clients, as we believe there are more effective means to convey personalized information, motivation, service and support.”

Promotional spend continues to accelerate in Asia, too. China saw a total marketing spend increase of 20%, to nearly $2 billion, according to CSD. 

Jerry Maynor, marketing and business development director for the US at Cegedim, told MM&M, "In the US, traditionally defined online details and meetings are growing slowly while in markets like Japan, they are becoming an important part of promotion. E-details in Japan, delivered by appointment, can comprise up to a third of promotional activity for some major brands.”