Σαρώνει τον χώρο της
περίθαλψης και της υγείας το νέο Μνημόνιο, το οποίο περιλαμβάνει τεράστιες
αλλαγές, οι οποίες αφορούν κυρίως τον τομέα του φαρμάκου.
Στόχος είναι, όπως
περιγράφεται στο νέο Μνημόνιο, οι φαρμακευτικές δαπάνες να πλησιάσουν πιο κοντά
στα επίπεδα των άλλων Ευρωπαϊκών κρατών και να συνεχιστεί η μεταρρύθμιση της
διακυβέρνησης του συστήματος υγείας. Τα μέτρα πολιτικής περιλαμβάνουν τη μείωση
της κατακερματισμένης δομής διακυβέρνησης, την ενίσχυση και την ενοποίηση του
δικτύου πρωτοβάθμιας περίθαλψης, τον εξορθολογισμό του νοσοκομειακού δικτύου,
την ενίσχυση των κεντρικών προμηθειών και την ανάπτυξη μιας ισχυρής ικανότητας
παρακολούθησης και αξιολόγησης και μιας ικανότητας ηλεκτρονικής υγείας (e-health).
Στόχος είναι η μείωση
της δημόσιας δαπάνης για την υγεία στο 6 ή κάτω από 6% του ΑΕΠ, και για
εξω-νοσοκομειακά φάρμακα από το 1.9 στο 1 τοις εκατό του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του
2014. Οι κύριες αρχικές ενέργειες περιλαμβάνουν: την προώθηση της χρήσης γενόσημων
(π.χ. μέσω υποχρεωτικής συνταγογράφησης με βάση την ενεργό ουσία), την μείωση
κατά 15% στη μέγιστη τιμή των γενόσημων φαρμάκων σε σχέση με τα επώνυμα
φάρμακα, την μείωση των περιθωρίων κέρδους των φαρμακείων, και την επέκταση της
κάλυψης των φαρμάκων για τα οποία ισχύει η συμμετοχή. Ένας αυτόματος μηχανισμός
επανείσπραξης θα εγγυάται ότι η δαπάνη για εξω-νοσοκομειακά φάρμακα για την
περίοδο 2012 – 2015 δεν θα ξεπερνά τα όρια του προϋπολογισμού. Μέσω του νέου
ταμείου υγείας ΕΟΠΥΥ, η κυβέρνησης δεσμέυεται για τις εισαγωγές νέων και πιο
αποτελεσματικών ως προς το κόστος συμβάσεων για ιατρούς και για την υιοθέτηση
ενιαίους όρους για την αγορά των υπηρεσιών υγείας. Παράλληλα για τον
εξορθολογισμό του συστήματος και την εκμετάλλευση των οικονομιών κλίμακας προωθείται
η συγχώνευση όλων των ταμείων υγείας με το ΕΟΠΥΥ και θα μεταφέρουμε την ευθύνη
του στο Υπουργείο Υγείας.
Ορισμένες από τις
βασικές αλλαγές, που αναμένεται να κατατεθούν με νομοσχέδιο εντός του μήνα,
είναι επιγραμματικά οι εξής:
- Εισάγεται ένα προοδευτικά μειούμενο περιθώριο κέρδους για τους φαρμακοποιούς, με κατ΄ αποκοπή ποσό 30 ευρώ επί των φαρμάκων με τιμή πάνω από 200 ευρώ, με στόχο τη μείωση του συνολικού ποσοστού κέρδους κάτω από το 15%. Τα περιθώρια κέρδους των χονδρεμπόρων δεν θα ξεπερνούν το 5%.
- Αναθεωρείται το σύστημα συμμετοχής στη δαπάνη για φάρμακα. Θα εξαιρεθεί μόνον ένας περιορισμένος αριθμός σκευασμάτων από την πληρωμή.
- Επικαιροποιείται ανά τρίμηνο η 'λίστα', με μηχανισμό τιμολόγησης που βασίζεται στις τρεις φθηνότερες ευρωπαϊκές χώρες.
- Επιλέγεται ένας αριθμός από τα πιο ακριβά φάρμακα, που πωλούνται σήμερα από τα φαρμακεία, τα οποία θα διατίθενται πλέον από τα νοσοκομεία ή τα φαρμακεία του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ).
Γενόσημα
- Αυξάνεται στο 35% η χρήση γενοσήμων φαρμάκων έως το τέλος του 2012 και στο 60% έως το τέλος του 2013, με τα εξής μέτρα:
- Μειώνοντας τη μέγιστη τιμή του γενοσήμου στο 40% της τιμής του πατενταρισμένου φαρμάκου, κατά τη λήξη της πατέντας.
- Μειώνοντας αυτόματα τις τιμές των φαρμάκων προέλευσης όταν η πατέντα τους λήγει για ένα ανώτατο όριο 50% της τιμής του κατά το χρόνο λήξης της πατέντας.
- Επιτρέποντας την κάλυψη πρωτοτύπων φαρμάκων, μόνον όταν αυτά καλύπτονται στα δύο τρίτα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Καθιστώντας υποχρεωτικό στους γιατρούς να συνταγογραφούν από διεθνή μη κατοχυρωμένη ονομασία, αντί για το επώνυμο όνομα. Δίνοντας εντολή για υποκατάσταση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων από προϊόν με τη χαμηλότερη τιμή, της ίδιας δραστικής ουσίας.
Νοσοκομεία
Το νέο μνημόνιο
προβλέπει μείωση κατά 8% του λειτουργικού κόστους των νοσοκομείων, η οποία θα
επιτευχθεί με τους εξής τρόπους:
- Με δυνατότητα κινητικότητας του προσωπικού και των γιατρών μεταξύ μονάδων και περιφερειών Υγείας.
- Με αναθεώρηση της δραστηριότητας των μικρών νοσοκομείων, αναφορικά με την εξειδίκευση σε τομείς, όπως η αποκατάσταση, η θεραπεία του καρκίνου ή η ανακούφιση πόνου.
Αναλυτικά, το κεφάλαιο
"Εκσυγχρονισμός του συστήματος Υγείας" στο νέο Μνημόνιο προβλέπει:
Διακυβέρνηση
Για την ενίσχυση της
διακυβέρνησης του συστήματος υγείας, τη βελτίωση της συνοχής της πολιτικής της
υγείας, τη μείωση του κατακερματισμού της αγοράς των υπηρεσιών υγείας και τη
μείωση των διοικητικών δαπανών, η Κυβέρνηση συγκεντρώνει, επίσης, όλες τις
σχετικές με την υγεία διαδικασίες και ευθύνες λήψης αποφάσεων
(συμπεριλαμβανόμενων και των δαπανών μισθοδοσίας), υπό το Υπουργείο Υγείας, το
αργότερο έως τον Ιούνιο του 2012. Προκειμένου να το πράξει, η Κυβέρνηση
προετοιμάζει ένα σχέδιο και τις αναγκαίες νομοθετικές αλλαγές, μέχρι τα τέλη
Φεβρουαρίου 2012.
Ως μέρος αυτής της διαδικασίας συγκέντρωσης, όλα τα
ασφαλιστικά ταμεία υγείας συγχωνεύονται στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών
Υγείας (ΕΟΠΥΥ) και εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας. Ο ΕΟΠΥΥ
αγοράζει υπηρεσίες, με οικονομικά αποδοτικό τρόπο, από τις μονάδες του Εθνικού
Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) και ιδιωτικούς παρόχους, μέσω συμβάσεων. Όλοι οι άλλοι
φορείς πρόνοιας / κοινωνικής αρωγής του Υπουργείου Υγείας μετακινούνται στο
Υπουργείο Εργασίας, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2012.
Από τον Ιανουάριο του
2013, ο ΕΟΠΥΥ θα αγοράζει νοσοκομειακές υπηρεσίες με βάση προοπτικούς
προϋπολογισμούς, μετά την εκπόνηση διαδικασιών κοστολόγησης ανά κατηγορία
θεραπείας / παθολογίας (Κλειστά ενοποιημένα νοσήλεια που περιλαμβάνουν πλήρη
απορρόφηση κόστους).
Ως αποτέλεσμα της
διαδικασίας συγκέντρωσης, ο ΕΟΠΥΥ εξορθολογίζει τον αριθμό των συμβάσεων με
ιδιώτες ιατρούς, έτσι ώστε να μειωθεί η αναλογία ιατρών-ασθενών κοντά στον,
πολύ χαμηλότερο, μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. [2ο τρίμηνο του 2012]
Οι εισφορές που
καταβάλλονται από τα μέλη του ΟΓΑ εξισώνονται, σταδιακά, με εκείνες των
υπόλοιπων μελών του ΕΟΠΥΥ, όπως προβλέπεται στη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική
στρατηγική. Η διαδικασία της εξίσωσης των εισφορών θα ολοκληρωθεί το 2013.
Έλεγχος
των φαρμακευτικών δαπανών
Για την επίτευξη
μείωσης 1 δισεκατομμυρίου ευρώ στις εξωνοσοκομειακές φαρμακευτικές δαπάνες το
2012, η Κυβέρνηση θα εφαρμόσει, ταυτόχρονα, ένα σύνολο συνεκτικών πολιτικών οι
οποίες θα περιλαμβάνουν αλλαγές στην τιμολόγηση, τη συνταγογράφηση και την
αποζημίωση των φαρμάκων που θα ενισχύουν τη χρήση λιγότερο ακριβών φαρμάκων, θα
ελέγχουν τη συνταγογράφηση και την κατανάλωση και θα διώκουν την ανάρμοστη
συμπεριφορά και την απάτη. Η Κυβέρνηση καθορίζει ένα συνεπές σύνολο κινήτρων
και υποχρεώσεων για όλους τους συμμετέχοντες στην αλυσίδα εφοδιασμού φαρμάκων
(συμπεριλαμβανόμενων και των παραγωγών, των χονδρεμπόρων, των φαρμακείων, των
γιατρών και των ασθενών) με σκοπό την προώθηση της χρήσης γενόσημων φαρμάκων.
Η Κυβέρνηση θα
αναθεωρήσει το σύστημα των συμμετοχών, με σκοπό να απαλλάξει από τη συμμετοχή
ένα περιορισμένο, μόνο, αριθμό φαρμάκων, τα οποία σχετίζονται με συγκεκριμένες
θεραπευτικές αγωγές. [1ο τρίμηνο του 2012]
Οι
τιμές των φαρμάκων
Η Κυβέρνηση συνεχίζει
να επικαιροποιεί, σε τριμηνιαία βάση, ολόκληρη τη λίστα τιμών των φαρμάκων που
κυκλοφορούν στην αγορά, κάνοντας χρήση του νέου μηχανισμού τιμολόγησης που
βασίζεται στις τρεις χώρες της ΕΕ με τις χαμηλότερες τιμές. [ΤΡΙΜ. 1 – 2012].
Η Κυβέρνηση εισάγει
έναν αυτόματο μηχανισμό έμμεσης επανείσπραξης (τριμηνιαίο rebate) επί του
κύκλου εργασιών των φαρμακευτικών παραγωγών, ο οποίος εγγυάται ότι η
εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη δεν υπερβαίνει τα όρια του προϋπολογισμού.
[ΤΡΙΜ. 1 – 2012].
Ξεκινώντας από το ΤΡΙΜ.
1 – 2012, τα περιθώρια κέρδους των φαρμακείων αναπροσαρμόζονται και εισάγεται
το φθίνον περιθώριο κέρδους – δηλ. ένα μειούμενο ποσοστό σε συνδυασμό με ένα
εφάπαξ ποσό ύψους 30 ευρώ για τα πιο ακριβά φάρμακα (άνω των 200 ευρώ) – με
στόχο τη μείωση του συνολικού περιθωρίου κέρδους σε κάτω από 15 τοις εκατό.
Η Κυβέρνηση συντάσσει
μία έκθεση υλοποίησης σχετικά με την επίπτωση των νέων περιθωρίων κέρδους έως
το ΤΡΙΜ. 1 – 2013. Εάν φανεί ότι το νέο αυτό μοντέλο για τον υπολογισμό των
περιθωρίων κέρδους δεν επιτυγχάνει το αναμενόμενο αποτέλεσμα, τότε το φθίνον
περιθώριο κέρδους θα αναθεωρηθεί εκ νέου.
Ξεκινώντας από το ΤΡΙΜ.
1 – 2012, τα περιθώρια κέρδους των χονδρεμπόρων μειώνονται προκειμένου να
συγκλίνουν στο ανώτερο όριο του 5 τοις εκατό.
Συνταγογράφηση
και παρακολούθηση
Η
Κυβέρνηση
- λαμβάνει περαιτέρω μέτρα για την επέκταση, με οικονομικά αποδοτικό τρόπο, της τρέχουσας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης σε όλους τους ιατρούς, κέντρα υγείας και νοσοκομεία. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση γίνεται υποχρεωτική και πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον το 90 τοις εκατό όλων των ιατρικών πράξεων που καλύπτονται από τα δημόσια ταμεία (φάρμακα, παραπομπές, διαγνωστικές εξετάσεις, χειρουργικές επεμβάσεις), τόσο στα νοσοκομεία του ΕΣΥ όσο και στους παρόχους που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ και τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης [ΤΡΙΜ. 1 – 2012]
- εισάγει ένα προσωρινό και οικονομικά αποδοτικό μηχανισμό (έως ότου όλοι οι ιατροί να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν το σύστημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης) ο οποίος επιτρέπει την άμεση και συνεχή παρακολούθηση και εντοπισμό όλων των συνταγών που δεν καλύπτονται από το σύστημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Ο μηχανισμός αυτός θα κάνει χρήση της διαδικτυακής εφαρμογής ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που έχει δημιουργηθεί από την ΗΔΙΚΑ, η οποία επιτρέπει στα φαρμακεία να καταχωρούν ηλεκτρονικά τις χειρόγραφες συνταγές από συγκεκριμένο ιατρό προς συγκεκριμένο ασθενή. Για τα φάρμακα που πρόκειται να αποζημιωθούν από τον ΕΟΠΥΥ (και άλλα ταμεία), τα φαρμακεία πρέπει να καταχωρούν στη διαδικτυακή εφαρμογή όλες τις χειρόγραφες συνταγές. Για την υπηρεσία αυτή, οι ιατροί που
- συνταγογραφούν χειρόγραφα θα χρεώνονται με μία μηνιαία διαχειριστική αμοιβή από τον ΕΟΠΥΥ, προς αποζημίωση των φαρμακείων. Η εισαγωγή του προσωρινού αυτού μηχανισμού θα διασφαλίσει την ηλεκτρονική καταχώρηση όλων των συνταγών, κάτι που θα επιτρέψει την πλήρη και συνεχή παρακολούθηση της συνταγογραφικής δραστηριότητας των ιατρών αλλά και τη συμμόρφωσή τους με τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνταγογράφηση. [Φεβρουάριος 2012]
- συνεχίζει να δημοσιεύει κατευθυντήριες οδηγίες / πρωτόκολλα συνταγογράφησης για τους ιατρούς. Ξεκινώντας με τις κατευθυντήριες οδηγίες για τα πιο ακριβά και/ή περισσότερο χρησιμοποιούμενα φάρμακα, η κυβέρνηση καθιστά υποχρεωτικό για τους ιατρούς να ακολουθούν συγκεκριμένες κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνταγογράφηση. Οι κατευθυντήριες οδηγίες / πρωτόκολλα συνταγογράφησης ορίζονται από τον ΕΟΦ με βάση τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνταγογράφηση, προκειμένου να διασφαλιστεί η οικονομικά αποδοτική χρήση των φαρμάκων, και καθίστανται επί της ουσίας δεσμευτικές. [ΤΡΙΜ. 1 – 2012]
- υλοποιεί την εφαρμογή των κατευθυντηρίων οδηγιών για τη συνταγογράφηση και μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, αποθαρρύνοντας έτσι τις αδικαιολόγητες συνταγογραφήσεις των πλέον ακριβών φαρμάκων και διαγνωστικών διαδικασιών. [ΤΡΙΜ. 1 – 2012]
- καταρτίζει (Υπουργείο Υγείας και ΕΟΠΥΥ μαζί με τα υπόλοιπα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, έως ότου ενοποιηθούν) αναλυτικές μηνιαίες ελεγκτικές αναφορές για τη χρήση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης από τα νοσοκομεία του ΕΣΥ και τους παρόχους που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ και τα υπόλοιπα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης (έως ότου ενοποιηθούν). Οι αναφορές αυτές κοινοποιούνται στους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ. [ΤΡΙΜ. 1 – 2012]
- υλοποιεί (Υπουργείο Υγείας και ΕΟΠΥΥ μαζί με τα υπόλοιπα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, έως ότου ενοποιηθούν) ένα αποτελεσματικό σύστημα παρακολούθησης της συνταγογραφικής δραστηριότητας. Καθιερώνεται μία διαδικασία για την τακτική αξιολόγηση των στοιχείων που λαμβάνονται από το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. [ΤΡΙΜ. 2 – 2012]
- καταρτίζει τακτικές εκθέσεις, τουλάχιστον σε τριμηνιαία βάση, για τη φαρμακευτική συνταγογράφηση και δαπάνη, στις οποίες περιλαμβάνονται στοιχεία σχετικά με τις ποσότητες και την αξία των φαρμάκων, τη χρήση των γενόσημων και εκτός πατέντας (off-patent) φαρμάκων, καθώς και με το ποσό επανείσπραξης (rebate) που εισπράττεται από τα φαρμακεία και τις φαρμακευτικές εταιρείες. Οι εκθέσεις αυτές κοινοποιούνται στους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ. [ΤΡΙΜ. 1 – 2012
- παρέχει ενημέρωση και προειδοποιήσεις σε κάθε ιατρό σχετικά με τη συνταγογραφική του δραστηριότητα, όταν παρατηρείται συνταγογράφηση άνω του μέσου όρου των συγκρίσιμων ιατρών (τόσο στα νοσοκομεία του ΕΣΥ όσο και τους αυτούς που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ και τα υπόλοιπα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, έως ότου ενοποιηθούν), καθώς και όταν παραβαίνει τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνταγογράφηση. Τα εν λόγω ενημερωτικά στοιχεία παρέχονται τουλάχιστον κάθε μήνα, ενώ δημοσιεύεται και μία ετήσια έκθεση που καλύπτει: 1) τις ποσότητες και αξίες των συνταγών του κάθε ιατρού, τόσο σε σύγκριση με τους ομοταγείς του, όσο και με τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνταγογράφηση, 2) τη συνταγογράφηση του κάθε ιατρού για γενόσημα φάρμακα, έναντι των πρωτοτύπων και εντός πατέντας φαρμάκων, και 3) τη συνταγογράφηση των αντιβιοτικών. [ΤΡΙΜ. 2 – 2012]
- επιβάλλει κυρώσεις και πρόστιμα μετά την αξιολόγηση και αναφορά αντιδεοντολογικών συμπεριφορών και σύγκρουσης συμφερόντων κατά τη συνταγογράφηση, καθώς και μη συμμόρφωσης με τις κατευθυντήριες οδηγίες του ΕΟΦ για τη συνταγογράφηση. Συνεχής ή επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση με τους κανόνες για τη συνταγογράφηση, οδηγεί στην καταγγελία της σύμβασης μεταξύ ιατρού και ΕΟΠΥΥ καθώς και στην οριστική απώλεια του δικαιώματος του ιατρού να συνταγογραφεί στο μέλλον φάρμακα που αποζημιώνονται από το κράτος / τον ΕΟΠΥΥ. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- επικαιροποιεί συνεχώς τη θετική λίστα των αποζημιούμενων φαρμάκων, κάνοντας χρήση του συστήματος αναφοράς τιμών που έχει αναπτυχθεί από τον ΕΟΦ. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- επιλέγει έναν αριθμό από τα πλέον ακριβά φάρμακα που πωλούνται σήμερα στα φαρμακεία, τα οποία θα πωλούνται πλέον στα νοσοκομεία ή τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, ώστε να μειωθεί η δαπάνη μέσω της εξάλειψης του κόστους που προέρχεται από τα περιθώρια εξωνοσοκομειακής διανομής και να επιτραπεί ο αυστηρός έλεγχος των ασθενών στους οποίους χορηγούνται τα φάρμακα. [ΤΡΙΜ. 1 – 2012].
- Εάν η μηνιαία παρακολούθηση της δαπάνης δείξει ότι η μείωση των φαρμακευτικών δαπανών δεν παράγει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, θα πρέπει άμεσα να ληφθούν πρόσθετα μέτρα ώστε η φαρμακευτική κατανάλωση να διατηρηθεί υπό έλεγχο. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν τον προϋπολογισμό συνταγογράφησης για κάθε ιατρό, το στόχο του μέσου κόστους συνταγογράφησης ανά ασθενή και, εάν χρειαστεί, οριζόντιες περαιτέρω περικοπές τιμών και περιθωρίων κέρδους και αυξήσεις των συμμετοχών. [ΤΡΙΜ. 2-2012].
- Σε συμμόρφωση με τους κανόνες της ΕΕ περί προμηθειών, η Κυβέρνηση διεξάγει τις απαραίτητες διαγωνιστικές διαδικασίες για την υλοποίηση ενός σφαιρικού και ενιαίου πληροφοριακού συστήματος υγειονομικής περίθαλψης (ηλεκτρονικό σύστημα υγείας). [ΤΡΙΜ. 1 – 2012]
Αυξανόμενη χρήση των
γενόσημων φαρμάκων
Ταυτόχρονα, υιοθετείται
μία συνολική σειρά μέτρων για την προώθηση της χρήσης των γενόσημων και
φθηνότερων φαρμάκων. Ο στόχος των μέτρων αυτών είναι να αυξηθεί βαθμιαία και
ουσιαστικά το μερίδιο των γενόσημων φαρμάκων έως 35% του συνολικού όγκου των
φαρμάκων που πωλούνται από τα φαρμακεία έως το τέλος του 2012, και έως 60% έως
το τέλος του 2013. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω:
- της μείωσης της μέγιστης τιμής του γενόσημου στο 40% της τιμής του πρωτότυπου εντός πατέντας φαρμάκου με την ίδια δραστική ουσία, τη στιγμή λήξης της πατέντας του. Η τιμή αυτή ορίζεται ως μέγιστη. Οι παρασκευαστές μπορούν να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, επιτρέποντας έτσι αυξημένο ανταγωνισμό στην αγορά. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- της αυτόματης μείωσης των τιμών των πρωτότυπων φαρμάκων, μόλις λήξει η πατέντα τους (επώνυμα φάρμακα εκτός πατέντας) στο μέγιστο του 50% της τιμής που έχουν τη στιγμή που λήγει η πατέντα τους. Οι παρασκευαστές μπορούν να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, επιτρέποντας έτσι αυξημένο ανταγωνισμό στην αγορά. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- της δημιουργίας δυναμικού ανταγωνισμού στην αγορά για τα γενόσημα φάρμακα, μέσω της μείωσης της τιμής κάθε γενόσημου που ακολουθεί, τουλάχιστον κατά 10% επί της μέγιστης τιμής. [ΤΡΙΜ. 4 – 2012]
- της σύνδεσης χαμηλότερου ποσοστού συμμετοχής με τα γενόσημα φάρμακα που έχουν σημαντικά χαμηλότερη τιμή από την τιμή αναφοράς για αποζημίωση (χαμηλότερη του 40% της τιμής αναφοράς), με βάση την εμπειρία άλλων χωρών της ΕΕ, καθώς και της ουσιαστικής αύξησης της συμμετοχής στα ακριβότερα φάρμακα της κατηγορίας αναφοράς και στα νέα μόρια. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- της δυνατότητας αποζημίωσης των πρόσφατα πατενταρισμένων φαρμάκων (δηλ. των νέων μορίων) μόνο εφόσον τουλάχιστον τα 2/3 των χωρών της ΕΕ ήδη τα αποζημιώνουν και στη βάση της κατάλληλης αξιολόγησης της αποδοτικότητάς τους από πλευράς κόστους, που έχει γίνει σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- της εξαίρεσης από τη λίστα των αποζημιούμενων φαρμάκων, εκείνων που δεν είναι αποτελεσματικά ή αποδοτικά από πλευράς κόστους, με βάση την εμπειρία άλλων χωρών. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- της επιβολής της υποχρέωσης στους ιατρούς να συνταγογραφούν με τη διεθνή επιστημονική ονομασία της δραστικής ουσίας και όχι με την εμπορική ονομασία. [ΤΡΙΜ.1-2012]
- της επιβολής της υποκατάστασης των συνταγογραφούμενων φαρμάκων με το χαμηλότερης τιμής προϊόν της ίδιας δραστικής ουσίας στην κατηγορία αναφοράς από τα φαρμακεία (υποχρεωτική «υποκατάσταση με γενόσημα»). [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Η Κυβέρνηση λαμβάνει
περαιτέρω μέτρα ώστε να διασφαλιστεί ότι τουλάχιστον το 40% της ποσότητας των
φαρμάκων που χρησιμοποιούνται από τα δημόσια νοσοκομεία αποτελείται από
γενόσημα με τιμή χαμηλότερη από αυτή των παρόμοιων πρωτότυπων προϊόντων και
εκτός πατέντας φαρμάκων. Αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί πιο συγκεκριμένα,
καθιστώντας υποχρεωτικό για όλα τα δημόσια νοσοκομεία να προμηθεύονται τα
φαρμακευτικά προϊόντα ανά δραστική ουσία, κάνοντας χρήση των κεντρικών
διαγωνιστικών διαδικασιών που αναπτύσσονται από την ΕΠΥ και υπαγορεύοντας τη
συμμόρφωση με τα θεραπευτικά πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη
συνταγογράφηση. [ΤΡΙΜ. 2-2012]
Η Κυβέρνηση, οι
φαρμακευτικές εταιρείες και οι ιατροί υιοθετούν ένα κώδικα δεοντολογίας
(κανόνες και πρότυπα ηθικής) που διέπει τις σχέσεις μεταξύ φαρμακοβιομηχανίας,
ιατρών, ασθενών, φαρμακείων και λοιπών ενδιαφερόμενων μερών. Ο κώδικας αυτός θα
επιβάλλει κατευθυντήριες οδηγίες και περιορισμούς στις προωθητικές
δραστηριότητες των εκπροσώπων της φαρμακοβιομηχανίας και θα απαγορεύει κάθε
άμεση (χρηματική και μη χρηματική) χορηγία συγκεκριμένων ιατρών (η χορηγία θα
πρέπει να παρέχεται μέσω ενιαίας και διαφανούς μεθόδου), βάσει της διεθνούς
ορθής πρακτικής. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Η Κυβέρνηση απλοποιεί
τις διοικητικές και νομικές διαδικασίες, ευθυγραμμισμένες με τα νομικά πλαίσια
της ΕΕ, για την επιτάχυνση της εισαγωγής στην αγορά φθηνότερων γενόσημων
φαρμάκων. [ΤΡΙΜ. 2-2012]
Τιμολόγηση και χρήση
διαγνωστικών υπηρεσιών
Οι τιμές για τις
διαγνωστικές υπηρεσίες που παρέχονται από συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους
αναθεωρούνται με στόχο τη μείωση των σχετικών δαπανών κατά 45 εκ. ευρώ εντός
του 2012. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Η κυβέρνηση ξεκινά να
δημοσιεύει τριμηνιαίες εκθέσεις για τη συνταγογράφηση και δαπάνη των
διαγνωστικών εξετάσεων. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Παροχή υπηρεσιών ΕΣΥ
Το σχέδιο για την
αναδιοργάνωση και αναδιάρθρωση υλοποιείται βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα με
στόχο να μειωθούν οι υφιστάμενες ανεπάρκειες, να αξιοποιηθούν οι οικονομίες
κλίμακας και έκτασης και να βελτιωθεί η ποιότητα φροντίδας προς τους ασθενείς.
Ο στόχος είναι να μειωθούν περαιτέρω τα λειτουργικά έξοδα των νοσοκομείων κατά
8% εντός του 2012. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω:
- της αύξησης της κινητικότητας του προσωπικού υγείας (περιλαμβανομένων των ιατρών) εντός και μεταξύ ιδρυμάτων και υγειονομικών περιφερειών
- της προσαρμογής της παροχής υπηρεσιών από τα δημόσια νοσοκομεία εντός και μεταξύ νοσοκομείων που βρίσκονται στην ίδια περιοχή και υγειονομική περιφέρεια,
- της αναθεώρησης των δραστηριοτήτων των μικρών νοσοκομείων προς την κατεύθυνση της εξειδίκευσης σε τομείς όπως η αποκατάσταση, η αντιμετώπιση καρκινοπαθών ή ασθενών τελικού σταδίου, όπου χρειάζεται,
- της αναθεώρησης των δομών επειγόντων περιστατικών και εφημεριών,
- της βελτιστοποίησης και εξισορρόπησης της κατανομής των πόρων βαρέως ιατρικού εξοπλισμού (π.χ. τομογράφων, εγκαταστάσεων ακτινοθεραπείας κλπ) ανάλογα με τις ανάγκες.
Η πρώτη ετήσια έκθεση
για τη σύγκριση της απόδοσης των νοσοκομείων βάσει της καθορισμένης σειράς των
δεικτών συγκριτικής προτυποποίησης (benchmarking indicators) θα δημοσιευθεί έως
το τέλος Μαρτίου 2012.
Αμοιβές
και διαχείριση ανθρώπινων πόρων στον τομέα της υγείας
Η Κυβέρνηση
επικαιροποιεί την υφιστάμενη έκθεση για τους ανθρώπινους πόρους που εκπονήθηκε
από το Υπουργείο Υγείας για την παρουσίαση της διάρθρωσης του προσωπικού ανά
ειδικότητα. Η εν λόγω έκθεση θα επικαιροποιείται ετησίως και θα χρησιμοποιείται
ως εργαλείο για το σχεδιασμό των ανθρώπινων πόρων. Η έκθεση του 2012 θα παρουσιάζει
επίσης σχέδια για την κατανομή και επιμόρφωση των ανθρώπινων πόρων για το
διάστημα έως το 2013. Θα δίνει ακόμη οδηγίες για το σύστημα εκπαίδευσης και
κατάρτισης, ενώ θα ορίσει ένα σχέδιο για την ανακατανομή του εξειδικευμένου και
υποστηρικτικού προσωπικού εντός του ΕΣΥ με ιδιαίτερη έμφαση στην κατάρτιση και
διατήρηση των επαγγελματιών πρωτοβάθμιας φροντίδας και των νοσηλευτών. [ΤΡΙΜ.
3-2012]
Το αναθεωρημένο σύστημα
πληρωμών που χρησιμοποιείται από τον ΕΟΠΥΥ για τη σύναψη συμβάσεων με ιατρούς,
και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας από την αξιοποίηση του προσωπικού
(περιλαμβανομένης της μείωσης του κόστους των υπερωριών) θα οδηγήσουν σε
εξοικονόμηση τουλάχιστον 100 εκ. ευρώ στο συνολικό κόστος κοινωνικής ασφάλισης
που συνδέεται με τους μισθούς και τις αμοιβές των ιατρών το 2012. [ΤΡΙΜ. 4 –
2012]
Λογιστική και έλεγχος
Τοποθετούνται
εσωτερικοί ελεγκτές σε όλα τα νοσοκομεία και όλα τα νοσοκομεία καθιερώνουν τα
μητρώα ανάληψης δεσμεύσεων. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Έως το τέλος Μαρτίου
2012, η Κυβέρνηση δημοσιεύει τη μηνιαία έκθεση με ανάλυση και περιγραφή
λεπτομερών στοιχείων για τη δαπάνη στον τομέα της υγείας από όλα τα ταμεία
κοινωνικής ασφάλισης, με χρονικό περιθώριο τριών εβδομάδων μετά το τέλος του
αντίστοιχου μήνα. Η εν λόγω έκθεση θα καθιστά δυνατή τη λεπτομερή παρακολούθηση
της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, περιλαμβάνοντας τόσο τις δεσμεύσεις που έχουν
αναληφθεί για τις δαπάνες / αγορές (σε δεδουλευμένη βάση) όσο και τις
πραγματικές πληρωμές (σε ταμειακή βάση). Η έκθεση επίσης (1) θα περιγράφει την
απόδοση των οργανισμών ως προς την εκτέλεση του προϋπολογισμού και τη
συσσώρευση καθυστερούμενων καταβολών, (2) θα επισημαίνει όσους αθετούν τις
υποχρεώσεις τους, και (3) θα συστήνει επανορθωτικές ενέργειες που πρέπει να
αναληφθούν. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Ο ΕΟΠΥΥ και τα υπόλοιπα
ταμεία κοινωνικής ασφάλισης (έως ότου ενοποιηθούν) ξεκινούν να δημοσιεύουν μία
ετήσια έκθεση για τη συνταγογράφηση των φαρμάκων. Η ετήσια έκθεση και οι επί
μέρους εκθέσεις συνταγογράφησης αναλύουν τη συνταγογραφική δραστηριότητα με
ιδιαίτερη αναφορά στα πλέον ακριβά και πλέον χρησιμοποιούμενα φάρμακα. [ΤΡΙΜ.
1-2012]
Μηχανογράφηση
νοσοκομείων και σύστημα παρακολούθησης
Οι απαραίτητες
διαγωνιστικές διαδικασίες διεξάγονται από την ΗΔΙΚΑ για την ανάπτυξη ενός
ολοκληρωμένου και ενοποιημένου συστήματος των πληροφοριακών συστημάτων των
νοσοκομείων. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Κατά τη διάρκεια του
2012, λαμβάνονται περαιτέρω μέτρα για τη βελτίωση της λογιστικής παρακολούθησης
και τήρησης των λογαριασμών για τα ιατρικά υλικά και τα συστήματα τιμολόγησης,
μέσω:
- της εισαγωγής συστημάτων αναλυτικής λογιστικής κόστους και της τακτικής ετήσιας δημοσίευσης ισολογισμού από όλα τα νοσοκομεία. [ΤΡΙΜ. 2-2012]
- του υπολογισμού των αποθεμάτων και ροών των ιατρικών υλικών σε όλα τα νοσοκομεία, με τη χρήση του ενιαίου συστήματος κωδικοποίησης για τα ιατρικά υλικά που έχει αναπτυχθεί από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ) και το Ερευνητικό Κέντρο Βιολογικών Υλικών (ΕΚΕΒΥΛ) με σκοπό την προμήθεια των ιατρικών υλικών. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
- της άμεσης τιμολόγησης των συνολικών εξόδων θεραπείας (περιλαμβανομένων των δαπανών μισθοδοσίας προσωπικού) – δηλ. το αργότερο εντός 2 μηνών, προς άλλες χώρες της ΕΕ και ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, για τη θεραπεία αλλοδαπών / κατοίκων εξωτερικού. [ΤΡΙΜ. 2-2012]
- της υλοποίησης της είσπραξης των συμμετοχών και της εφαρμογής μηχανισμών που καταπολεμούν τη διαφθορά και εξαλείφουν το φαινόμενο των «ανεπίσημων» πληρωμών στα νοσοκομεία. [ΤΡΙΜ. 2-2012]
H ΕΛΣΤΑΤ ξεκινά να
δίνει στοιχεία για τις δαπάνες, σε ευθυγράμμιση με τις βάσεις δεδομένων της
Eurostat, του ΟΟΣΑ και του Π.Ο.Υ., δηλ. με το Σύστημα Λογαριασμών Υγείας (από
κοινού άσκηση συλλογής ερωτηματολογίων). [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Το πρόγραμμα της
μηχανογράφησης των νοσοκομείων δίνει τη δυνατότητα μέτρησης των οικονομικών
δεδομένων και των στοιχείων ιατρικών πράξεων σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας.
Επίσης, ο Υπουργός Υγείας ορίζει μία σειρά δεδομένων που δεν σχετίζονται με τις
δαπάνες (π.χ. δείκτες ιατρικών πράξεων) σε ευθυγράμμιση με τις βάσεις δεδομένων
υγείας της Eurostat, του ΟΟΣΑ και του Π.Ο.Υ., τα οποία λαμβάνουν υπόψη τη
μελλοντική εξάπλωση των ΚΕΝ - DRG (ομοιογενών διαγνωστικών κατηγοριών) στα
νοσοκομεία. [ΤΡΙΜ. 1-2012] Το πρόγραμμα της μηχανογράφησης των νοσοκομείων θα
συνεχίσει την ανάπτυξη ενός συστήματος ηλεκτρονικών ιατρικών αρχείων για τους
ασθενείς. [ΤΡΙΜ. 3-2012]
Σε όλα τα νοσοκομεία
του ΕΣΥ, η Κυβέρνηση εφαρμόζει πιλοτικά ένα πρόγραμμα Κλειστών Ενοποιημένων
Νοσηλείων ΚΕΝ - DRG (ομοιογενών διαγνωστικών ομάδων), με στόχο την ανάπτυξη
ενός σύγχρονου συστήματος κοστολόγησης στα νοσοκομεία για τη σύναψη συμβάσεων
(με βάση μελλοντικές συμβάσεις-πακέτα μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και του ΕΣΥ). Προς
υποστήριξη της ανάπτυξης των ΚΕΝ - DRG, η κυβέρνηση αναπτύσσει κλινικές
κατευθυντήριες οδηγίες και αξιολογεί υφιστάμενα διεθνή παραδείγματα
προγραμμάτων ΚΕΝ - DRG, εξετάζοντας ιδιαίτερα τις παρατηρήσεις για την
κοστολόγηση των ΚΕΝ - DRG και την αναλογικότητα των τιμολογίων που βασίζονται
σε αυτά. Τα συστήματα ΚΕΝ - DRG περιλαμβάνουν την αναλυτική καταχώρηση για τα
έξοδα του προσωπικού. [ΤΡΙΜ. 3-2012]
Θα γίνει μία ανάλυση
για τον τρόπο με τον οποίο τα λογιστικά προγράμματα των νοσοκομείων
ενσωματώνουν τα DRG σε επίπεδο νοσοκομείου εν όψει της μελλοντικής αναφοράς
κόστους με βάση τις ιατρικές πράξεις και του προϋπολογισμού πληρωμών βάσει
προοπτικής δαπάνης για τα νοσοκομεία. [ΤΡΙΜ. 3-2012]
Κεντρική
διαχείριση προμηθειών
Η
κυβέρνηση συνεχίζει την κεντρική διαχείριση των προμηθειών μέσω της ΕΠΥ και την
περιφερειακή διαχείρισή τους μέσω
των Περιφερειακών Αρχών Υγείας, με στόχο την ουσιαστική αύξηση του αριθμού των δαπανών, και
συνεπώς του μεριδίου των δαπανών, που καλύπτονται από τις κεντρικές διαγωνιστικές διαδικασίες. [ΤΡΙΜ.
4-2012]
Η ΕΠΥ
θα αναλάβει μία σημαντική προσπάθεια για να αξιοποιήσει τις διαγωνιστικές
διαδικασίες για τις
συμβάσεις-πλαίσιο που αφορούν στα πλέον ακριβά φάρμακα που χρησιμοποιούνται
εξωνοσοκομειακά, ώστε να μειωθεί
σημαντικά η τιμή που πληρώνεται από τον ΕΟΠΥΥ. [ΤΡΙΜ.4-2012]
Η Κυβέρνηση
καθιερώνει μηχανισμό παρακολούθησης των προμηθειών. [ΤΡΙΜ. 1-2012]
Ανεξάρτητη
ομάδα κρούσης από εμπειρογνώμονες πολιτικής υγείας
Η
Ανεξάρτητη Ομάδα Εμπειρογνωμόνων Πολιτικής Υγείας, πλέον συσταθείσα ως συμβουλευτική ομάδα, καταρτίζει μία ετήσια
έκθεση για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. [ΤΡΙΜ. 4-2012]