ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ | 27 Νοεμβρίου 2011
Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ
ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ
ΦΑΡΜΑΚΑ ανώνυμα, ακόμα και από την Ινδία, το
Μπαγκλαντές ή την Κορέα, με βάση μόνο τη δραστική ουσία, αναμένεται να παίρνουν
σε λίγο καιρό όλοι οι ασθενείς. Το υπουργείο Υγείας ετοιμάζει ηλεκτρονικούς
διαγωνισμούς για την αγορά φαρμάκων σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία (ουσιαστικά
τον νέο φορέα ΕΟΠΥΥ), για να εξασφαλίσει μεγάλες εκπτώσεις τιμών.
Πρότυπο θα αποτελέσουν οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες που
πραγματοποιήθηκαν στα νοσοκομεία και βασίστηκαν σε δραστικές ουσίες και όχι σε
εμπορικές ονομασίες, αγγίζοντας, σε κάποιες περιπτώσεις, εκπτώσεις ακόμη και
95%! Ωστόσο προβληματισμός επικρατεί ακόμη και σε υψηλόβαθμα στελέχη του
υπουργείου Υγείας για την ποιότητα αυτών των φαρμάκων.
Πολλοί απορούν πώς είναι δυνατόν κάποιες εταιρείες να
δίνουν τα φαρμακευτικά τους σκευάσματα σε τόσο χαμηλές τιμές. Οι επίσημοι
εκπρόσωποι των ξένων και των ελληνικών φαρμακευτικών επιχειρήσεων (ΣΦΕΕ και
ΠΕΦ) αμφισβητούν πάντως ανοικτά την όλη διαδικασία.
Ψαλίδι ενός δισ. ευρώ
Βασικός στόχος του υπουργείου Υγείας παραμένει πάντως
η μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης των ταμείων κατά τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ.
Από 3,7 δισ. ευρώ, όπου εκτιμάται ότι θα «κλείσει» η δαπάνη για το 2011, πρέπει
να φθάσει το 2012 στα 2,8 δισ. Για να γίνει ομαλά το «κούρεμα», η ηγεσία του
υπουργείου Υγείας θα επιδιώξει κοινή συνάντηση με όλους τους εμπλεκόμενους
φορείς (φαρμακευτικές επιχειρήσεις, φαρμακαποθήκες, φαρμακοποιούς).
Γερό «ψαλίδισμα» θα πέσει και στη φαρμακευτική δαπάνη
των νοσοκομείων. Από 1,3 δισ. που είχε υπολογιστεί για το 2011 εξοικονομήθηκαν
κοντά στα 180 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2012 επιδιώκεται να υπάρξει πρόσθετη
μείωση κατά 10% ώστε να εξοικονομηθούν άλλα 100 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Λοβέρδος,
προχώρησε μέσα στην εβδομάδα σε νέα ανακοστολόγηση των φαρμάκων με μείωση κατά
μέσον όρο 7%, ευελπιστώντας σε πρόσθετα οφέλη 250 εκατ. ευρώ.
«Η φαρμακευτική δαπάνη πρέπει να μειωθεί, καθώς
διαθέτουμε από τις πιο υψηλές στην Ευρώπη σε σχέση με τον πληθυσμό μας» απαντά
μέσω της «Οικονομίας» ο γ.γ. του υπουργείου Υγείας, Αντώνης Δημόπουλος, σε
όσους υποστηρίζουν ότι οι δραστικές μειώσεις δεν θα είναι χωρίς επιπτώσεις.
Πάντως οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις διαμαρτύρονται
και υποστηρίζουν πως όσο μειώνονται οι τιμές τόσο θα αντικαθίστανται τα παλαιά
φθηνά φάρμακα με νεότερα και πιο ακριβά, ενώ ταυτόχρονα θα αυξάνονται οι
λεγόμενες παράλληλες εξαγωγές από φαρμακαποθήκες σε χώρες όπου τα ελληνικά
φάρμακα πωλούνται πιο ακριβά, με αποτέλεσμα να καταγράφονται ελλείψεις στο
εσωτερικό της χώρας.
Ερευνα του ΙΟΒΕ
Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και
Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με θέμα «δαπάνες υγείας και φαρμάκου στην Ελλάδα
κατά την περίοδο του Μνημονίου», η συνολική δημόσια δαπάνη υγείας πρέπει να
πέσει ακόμη περισσότερο προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους της τρόικας.
Ωστόσο, από τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, το 2007, η Ελλάδα με
40% είχε το έβδομο υψηλότερο ποσοστό ιδιωτικής δαπάνης υγείας στον κόσμο, μετά
την Ολλανδία (68%), τις ΗΠΑ (63%), το Μεξικό (63%), την Κορέα (46%), την
Ελβετία (41%) και τη Χιλή (41%)! Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, το 2011 θα εξοικονομηθούν από τα
νοσοκομεία 1 δισ. ευρώ από φάρμακα, προμήθειες, συνταξιοδοτήσεις, μισθούς και
συγχωνεύσεις, ενώ το 2012 το ποσό αυτό θα είναι 1,2 δισ. ευρώ. Από τα
νοσοκομειακά φάρμακα «ψαλιδίστηκαν» φέτος 258 εκατ. ευρώ, ενώ σε ετήσια βάση το
ποσό αυτό πρέπει να φθάνει τα 349 εκατ. ευρώ. Η ακριβής καταγραφή των μειώσεων δαπανών στα ταμεία
από τα φάρμακα άγγιξαν το 2011 το 1,4 δισ. ευρώ, ενώ το ποσό πρέπει να ανέλθει
στο 1,8 δισ. ετησίως.
Εντύπωση προκαλεί πάντως το γεγονός ότι στη δημόσια
φαρμακευτική δαπάνη που υπολογίζει για το 2012 το ΙΟΒΕ (ινστιτούτο το οποίο
συμβουλεύεται το υπουργείο Υγείας) εμφανίζονται εξαιρετικά μειωμένες οι δαπάνες
για τα φάρμακα των σοβαρών παθήσεων, αυτές που αφορούν δηλαδή κυρίως
καρκινοπαθείς. Συγκεκριμένα, ενώ η φετινή εξοικονόμηση πόρων αγγίζει τα 12,8
εκατ. ευρώ, η μείωση των πόρων αυξάνεται σε ετήσια βάση στα 25,6 εκατ. ευρώ!
Φαρμακευτικο Μαρκετινγκ: Θεωρια, Πρακτικη, Δεοντολογια
The ultimate guide for Pharma Marketing
Champions
Ζητήστε
το στα κεντρικά βιβλιοπωλεία ή δώστε την παραγγελία σας τώρα…